Workshop Personal Mythology Stanley Krippner 2 en 3 november 2013

Werken met dromen is voor velen een persoonlijke ontdekkingstocht die onvermoede deuren opent naar mythologie. Zo droomde ik eens dat ik een man met een grote hoed op ontmoette op straat. De grote hoed verborg een deel van zijn gezicht, maar zijn haveloze uiterlijk vertelde me dat ik te maken had met een zwerver. Ik nam hem mee de supermarkt in. We namen ieder 2 mandjes en ik zorgde dat in die van hem genoeg verse groente en fruit terecht kwam. Ik rekende af,en we liepen samen naar buiten. Het zonlicht viel onder zijn hoed en ik keek in een gezicht met maar een oog!. Zijn andere lege oogkas was niet bedekt me een ooglapje. Ik schrok en vond het een griezelig aangezicht. Dus ik mompelde een excuus en maakte dat ik weg kwam.
Uiteraard maakte ik, na deze droom zo snel mogelijk een afspraak met de oogarts. Door mijn diabetes zijn mijn ogen extra kwetsbaar. Maar er was gelukkig weinig verandering in mijn ogen te vinden. Groot was dus ook mijn verbazing toen een bevriende droomwerker me een prachtig verhaal vertelde over een eenogige Odin, die een oog opofferde om te kunnen drinken uit de bron van de wijsheid.

Het gaat te ver om deze droom helemaal uit te diepen, het is maar een willekeurig voorbeeld van hoe dromen doordrenkt zijn van mythologie. Gelukkig is hier een handzaam boek over geschreven door Stanley Krippner in samenwerking met David Feinstein: Personal Mythology. Onderwerp van het boek is het (h)erkennen van de mythe waarop je leven is gebouwd en waar die niet meer voldoet. Stapsgewijs leiden de schrijvers je middels meditaties en opgaven naar een nieuwe mythologie die beter aansluit bij je huidige doelen.
De eerste stap die het boek beschrijft is herkennen wanneer een oude mythologie niet meer voldoet. Er staat een prachtige meditatie in het boek die je kunt gebruiken om je innerlijke sjamaan te ontmoeten. Bij het boek is ook een cd verkrijgbaar waarop deze meditaties worden voorgelezen. Deze zijn aan te schaffen op de workshop die Stanley over dit boek gaat geven in Utrecht, november 2013. De meditaties waren voor mij heel erg rustgevend. Een van de belangrijkste oefeningen uit het boek was voor mij het contact maken met de innerlijke sjamaan. Deze blijft je hele transformatie proces begeleiden. De verschijningsvorm van je sjamaan kan een verassing zijn: waar je een oude wijze man verwacht kun je verast worden door een kind, een lichtstraal of je oude peettante. Nu het contact met de innerlijke wijsheid is gemaakt kan het echte werk beginnen. In een persoonlijke ritueel reis je terug naar je kindertijd; naar een gelukkige jeugdherinnering. Dit is je paradijs.
Daarna word je uitgenodigd je persoonlijke schild te maken. Op stevig papier teken je een grote cirkel die je in vijf vlakken verdeeld:

– Paradijs,
– verloren Paradijs,
– hervonden Paradijs,
– mijn Quest
een hernieuwde Visie

Deze oefening gaf me een diep inzicht in hoe bepaalde ervaringen van lang geleden mijn huidige leven vorm hebben gegeven. Alleen al het creëren van zo’n persoonlijk schild kan een innerlijk veranderingsproces in gang brengen. Ook door het creëren van je eigen symbolen krijg je meer inzicht in de beeldtaal die je ook in je dromen gebruikt.

299193_430308527062530_1634588538_n

Vanuit de informatie die het schild naar voren heeft gebracht ga je je energie richten op de onderdelen van je persoonlijke mythologie die op dit moment geen nut meer hebben voor je. De mythologie uit je jeugd die je vanuit je familie hebt meegekregen. Het identificeren van je onderliggende mythische conflict is alweer zo’n oefening die bijzonder waardevol is voor iedereen die met dromen werkt. Dromen gaan vaak over conflicten en hun mogelijke oplossing. In mijn geval was dat de mythe van “de geleerde wijsheid”. Met een vader die directeur was van de enige middelbare school in een klein dorp lag er een grote druk op me om slim te zijn. “Goed presteren op school dan komt alles wel goed met je”.
Nu het conflict duidelijk is geworden zijn we toe aan de volgende stap. De mythe uit je jeugd voldoet niet. De wereld confronteert je met tegenslagen waar je mythe geen rekening mee hield. Er ontstaat dan een counter-myth. Deze stap gaat over het creëren van een “Unifying myth”: een mythe die de tegenstellingen integreert in een nieuw levensmotto. In deze stap vraag je jezelf om een droom die je laat zie hoe de dingen kunnen worden. Mijn droom speelde een diepe rustgevende kleur blauw de hoofdrol. Ik sta in een tuin bij een put. Naast me, aan mijn linkerkant staat Jung. Uit de put komt een hand die naar boven reikt. Uit de blauwe lucht komt een andere hand die de hand uit de put omarmt. Als ik wakker wordt schiet heel even de gedachte aan het schilderij in de Sixtijnse kapel door mijn hoofd: Michelangelo’s “Creatie van Adam”.

De derde stap bestaat uit de oplossing zoeken. De oorspronkelijke mythe uit je jeugd die niet voldoet en het ideaalbeeld: in mijn geval wijst mijn doom me de weg naar een “natuurlijke vorm van wijsheid: die van de aarde komt vanuit de put en de spirituele kennis komt vanuit het heelal. Niets geen school, de aandacht zowel naar binnen richten (de put) als je verbinden met de aloude kennis wellicht zelfs de kennis van de sterren.

Als je netjes al je confrontaties op een rijtje zet en een mentale schoonmaak houdt komt er ruimte in je hoofd om een nieuw contract met jezelf op te stellen. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door statements op te schrijven die passen bij de oude en die passen bij de nieuwe mythe. Hierdoor kun je gedurende de dag bewust zijn of je handeling past bij de oude of bij de nieuwe mythologie. In het boek staat een persoonlijk ritueel waarbij je de nieuwe mythe in je “subtle body” integreert. Je “subtle body” is een lichaam dat niet tastbaar is, maar bestaat als metafoor, een brug tussen je gedachten en je lichaam.

In het boek is ook ruim aandacht voor het incuberen van dromen, het doornemen van je droomboek op conflicten, aandacht voor symbolen. In Appendix B doen Feinstein en Krippner nog eens haarfijn uit de doeken wat er allemaal mogelijk is op het gebied van dromen als je die ziet als een weergave van je persoonlijke mythologie.

Wil je met deze materie aan de slag dan heb je op 2 en 3 november 2013 de kans om een Engelstalige workshop te volgen met Stanley Krippner in Utrecht. Gezien zijn leeftijd (81) wellicht een unieke kans om deze inspirerende man in actie te zien.

257465_4635294801426_492735552_o

About Mindfunda

My name is Susanne van Doorn, I am a Dutch psychologist. I have been working with psychology, dreams and mythology ever since I finished my study of psychology at Tilburg University. I made this site to share insights, and recent scientific articles about the brain, dreams, and mythology for use in your personal life. A Mindfunda a day keeps the doctor away: a healthy mind in a healthy body. If you are a blogger yourself, you’re invited to submit a blog (if you use the contact form I will get back to you asap) on the subjects of science, mythology or psychology.
This entry was posted in Courses, dreaming, Dreams, Health and Wellness, Saybrook University, Stanley Krippner, Susanne van Doorn, Workshops and tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to Workshop Personal Mythology Stanley Krippner 2 en 3 november 2013

  1. stuur even een mailtje naar info@therapeutvanbinnenuit.nl als je wilt deelnemen.

Leave a Reply

